EcoExpeditions

Latest News

14.05.16

Elbrus 2016

Sesongen i gang på Elbrus!

Første gruppe for...

14.05.16

Kilimanjaro 2016

Våren 2016 - 9 grupper på Kilimanjaro!

Flott...

17.03.15

Kilimanjaro 2015

Sesongen 2015 - 30 grupper til topps på...

General » Africa » Tanzania » Mt Meru

Mt Meru

Mount Meru (4566 m) - 4 dager

Mount Meru (4566 m) er det nest høyeste fjellet i Tanzania og en av Afrikas vakreste vulkaner. Fjellet er en nesten perfekt kjegle der den ene siden har kollapset fra ca 2500 m.  Det som står igjen er formet som en gigantisk hestesko med en liten vulkan (Ash Cone) nederst i krateret som ble dannet ved et senere vulkanutbrudd. Fra Ash Cone er det loddrette klipper på over 1500 m opp til toppen.

Mt Meru with Ash Cone

Mt Meru ligger i Arusha National Park og spesielt første dagen vil vi sannsynligvis se en god del ville dyr. Vi blir fulgt av en bevæpnet Park Ranger og kan passere flokker av bøffel og giraffer i tillegg til andre pattedyr. Ruten er relativt bratt og først etappe går gjennom skog til Miriakamba Hut (2514 m). Vi fortsette gjennom skogen opp til Saddle Hut (3,570 m) som ligger i et område med lyng og myr. Toppdagen går vi opp en rygg med fantastisk utsikt mot Ash Cone i krateret over 1500 meter under oss og fra toppen har vi flott utsikt mot Kilimanjaro ca 45 km mot øst. Dette er en av de flotteste fotturene i Afrika og det vil være betydelig færre turister enn på Kilimanjaro. Vi bor i gode hytter og dette er en glimrende akklimatiseringstur for Kilimanjaro.

Dag 1: Arusha eller Moshi til Miriakamba Hut (2514 m)

Vi starter tidlig fra vårt hotel og kjører til Momella Gate i Arusha National Park (1500 m.). Før vi starter fotturen kjører vi en kort tur i parken for å se på dyrelivet. Vi får følge av en bevæpnet Park Ranger og første del går over åpent myrområde der vi har store muligheter for å få se bøffel, giraffer, vortesvin og andre dyr. Stien stiger jevnt gjennom skogen og på veien er det rikt fugleliv og gode muligheter for å få se sort og hvit colobus aper. Høyere I skogen seer vi de enorme klippene til Mt Meru og Ash Cone nederst i krateret. Vi overnatter i komfortable Miriakamba Hut (2514 m) og på ettermiddagen kan vi nyte solnedgangen fra taket med  Kilimanjaro i horisonten mot øst og Mt Merus klipper mot vest.

Gåtid: 4-5 t
Høydeforskjell: + 1000 m
Avstand: 10 km
Høyde overnatting: 2514 m

Dag 2: Miriakamba Hut (2514 m) til Saddle Hut (3570 m)

Dagens etappe er kort og bratt opp til sadelen mellom Little Meru og Meru. Første del går gjennom vakker skog opp til Elephant Ridge hvor vi har fantastisk utsikt mot toppryggen og bunnen av krateret med ash cone. Vi fortsetter gjennom lyngskog og myrområde til Saddle Hut (3570 m) der vi er framme til lunsj. På ettermiddagen klatrer vi til topps på Little Meru (3820 m) og ser solen gå ned over Meru og Kilimanjaro.

Gåtid: 2-3 t
Høydeforskjell: + 1050 m
Avstand: 4 km
Avstand: 3570 m

Dag 3: Saddle Hut (3570 m) – Mt Meru (4566 m) - Miriakamba Hut (2514 m)

Vi starter ca kl 02 I mørket og stein stiger jevnt og bratt til Rhino Point (3800 m) og fortsetter langs kanten av krateret til Cobra Point (4350 m).  Videre mot toppen følger vi kraterkanten på sti som veksler mellom grus og fjell. På venstre side ser vi Ash Cone flere hundre meter under oss og toppen rett framfor oss. Vi når toppen litt før soloppgang og blir belønnet med fantastisk utsikt mot krateret og Ash Cone nesten 1800 m under oss. Over skyene mot øst kan vi se Kilimanjaro som ligger ca 45 km unna. Vi returnerer same vei vi kom opp og i dagslys er dette en fantastisk gåtur langs kraterkanten. På Saddle hut spiser en sen frokost før vi fortsetter til Miriakamba Hut (2514 m).

Gåtid: 8-10 t
Høydeforskjell: + 1000 m / - 2050 m
Avstand: 14 km
Avstand: 2514 m

Day 4: Miriakamba Hut (2514 m) - hotel i Arusha eller Moshi

Vi går en kortere rute ned gjennom skog og over gressletter. Som på vei opp har vi store muligheter for å se mye dyr og har flott utsikt over Arusha National Park. Vi ankommer Momella Gate før lunsj (2-3 t) og blir kjørt til vårt hotell i Arusha eller Moshi.

Programmet ovenfor kan kombineres med Kilimanjaro eller safari. Be om pris!